Nieuws - Nieuwe coöperatie voor afzet biologische geitenbokjesvlees
Biologische geitenhouders gaan komend jaar 15% van de geitenbokjes biologisch afmesten. Dit percentage gaat in de jaren daarna stapsgewijs omhoog.
Biologische melkgeitenhouders starten onder de naam Bio Goat Meat een coöperatie om het vlees van hun geitenbokjes te vermarkten. Het gaat om een initiatief van belangenvereniging De Groene Geit. Jaarlijks worden nu nog ongeveer 10.000 geitenbokjes, afkomstig van biologische melkgeitenbedrijven, in het gangbare circuit afgezet. Woordvoerder van de initiatiefnemers is Marieke Louwes (31).
Waarom richten jullie een nieuwe coöperatie op? “We willen gezamenlijk een oplossing zoeken voor de afzet van onze geitenbokjes. Daarvoor zijn verschillende redenen. Ten eerste past het goed bij de ‘biologische gedachte’ en werkt het positief voor het imago van de sector. Daarbij denken we dat het goed aansluit bij ontwikkelingen in de maatschappij.”
Hoeveel aanmeldingen hebben jullie al binnen? “Er ligt een intentieverklaring van achttien melkgeitenhouders. Het is trouwens niet zo dat we de oprichting laten afhangen van het aantal aanmeldingen. De coöperatie Bio Goat Meat gaat er sowieso komen.” Naast haar marketing- en communicatiewerkzaamheden voor DLV Advies houdt Marieke Louwes samen met haar man Rien 700 biologische melkgeiten in Ruinerwold (Dr.). Foto: Ruud Ploeg
Wat is het doel? “Alle biologische geitenhouders gaan komend jaar 15% van de geitenbokjes biologisch afmesten. Dit percentage gaat in de jaren daarna stapsgewijs omhoog. Doel is om uiteindelijk alle geitenbokjes biologisch af te mesten. Het biologische vlees willen we met behulp van de coöperatie vervolgens afzetten via retail, restaurants en rechtstreekse verkoop aan de consument. Momenteel loopt er een pilot in samenwerking met de Bokkenbunker. Deze partij richt zich voor de afzet in eerste instantie op de restaurants. Mooi voorbeeld is de samenwerking met restaurant De Librije.”
Wat levert deelname een biologische melkgeitenhouder op? “In eerste instantie is het bedoeld om het imago van de sector te ondersteunen. We moeten zorgen dat consumenten geitenzuivel blijven kopen en dat de markt kan doorgroeien. Daarmee kan de melkprijs op peil blijven. Voor het vermarkten van het biologische vlees is het vooralsnog de bedoeling om de kosten eruit te krijgen. Dat is al een behoorlijke uitdaging, aangezien de kosten al snel dubbel zo hoog liggen ten opzichte van de gangbare melkgeitenhouderij.”
‘Voor het vermarkten van het biologische vlees is het vooralsnog de bedoeling om de kosten eruit te krijgen’
Binnen het roségeitenproject in de gangbare sector worden de bokjes zwaarder afgemest. Stellen jullie ook eisen aan het gewicht van de lammeren? “Ja, wij vermarkten vlees van chevons. Deze dieren zijn 35-40 kilo.” Zijn alle biologische melkgeitenhouders lid van De Groen Geit?
“Ik schat zo’n driekwart. Daarom is het belangrijk dat ook de verwerkers van geitenmelk achter het sectorplan van De Groene Geit gaan staan. Op die manier zouden voor iedereen dezelfde regels gelden en kunnen we als sector een duidelijk statement maken. Daarbij is het met meerdere deelnemers eenvoudiger om te zorgen voor een goede spreiding van het aanbod.”
We maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je ermee instemt. Lees meer.